بر سر دوراهی اینستاگرامی: ویدئوهای طولانی در پست های ورقه ای یا IGTV
مهمترین دغدغه تولید کنندگان ویدئو های بیشتر از یک دقیقه در اینستاگرام، نحوه انتشار آن است؛ برای انتشار ویدئو در اینستاگرام از پست های ورقه ای استفاده کنیم یا IGTV
همیشه در کلاس ها، مشاوره ها و گروه های تلگرامی و به خصوص در استودیو فیلمبرداری نماد برتر این سوال توسط مدیران و مدرسان مطرح می شود که چگونه ویدئوهای خودشان را در اینستاگرام منتشر کنند تا بیشترین تاثیر گذاری و تعامل با مخاطبان را داشته باشد
ادامه ی این متن، پاسخی است که در یکی از گروه های تلگرامی مدرسان و اساتید حرفه ای نوشته ام:
(البته نوع نوشتارم را از حالت خیلی خودمانی به کمی خودمانی ویراستاری کردم!)
مهمترین دلیل استفاده از پست های ورقه ای همین دغدغه ای هست که شما گفتید
به عبارتی پست های ورقه ای هر یک به تنهایی توسط اینستاگرام به کاربران پبشنهاد می شود
یعنی یک پست با ده تا ورقه ی یک دقیقه ای؛ برابر است با ده تا پست معمولی!
اما توی IGTV یک پست 10دقیقه ای فقط یک پست است و فقط یکبار توسط اینتستاگرام به مخاطبان نشان داده می شود
شخصا پیشنهاد می کنم از نمایش علامت ورق بزن و برو به صفحه بعد خودداری کنید و با نوار رنگی پائین ویدئو به مخاطب نشان بدهید که این بخش تمام شده و باید به صفحه بعد برود
چون در ویدئوهای ورقه ای، گاهی بخاطر سرعت اینترنت، مخاطب خط داستان را گم می کند و مجبور است 60 ثانیه دیگر زمان بگذارد تا بفهمد کجای داستان است؟
آیا این قسمت را دیده یا نه! اما نمی تواند نوار ویدئو را حرکت دهد من از این قسمت اصلا خوشم نمی آید!
این یکی از نقاط ضعف پست ورقه ای هست که IGTV با امکان دخالت دست در بین ویدئو به مخاطب این احساس خوب در کنترل کردن ویدئو را می دهد و این؛ هم نکته ی روانی و هم کاربردی است…
مجموعا رفتار مشهور علمای اینستاگرام اینگونه است که
اغلب اوقات از ویدئوهای کوتاهِ زیر یک دقیقه استفاده می کنند تا حداکثر استفاده را از عدد ویو ببرند
چون ویو (بازدید) به صورت خودکار ثبت می شود و عدد بالایی را به خودش اختصاص خواهد داد
اما لایک به اراده ی افراد ثبت خواهد شد و اغلب کمتر از عدد بازدید ویدئو هست.
در این مجال کوتاه سعی شد ابعاد کوتاهی از بزرگترین چالش ولاگرها یا بلاگرها در تولید و انتشار محتوای ویدئویی در اینستاگرام را با شما در میان بگذارم
امیدوارم در کنار توجه به این نکات؛ نگاه و درک جدیدی از درماندگی انسان در دنیای رسانه در ذهن شما ایجاد شده باشد
رسانه ای که قرار بود آینه ای باشد برای انعکاس افکار ما اما الان وسواس و نگرانی هایی را با عناوین سئو، الگوریتم، تکنیک بهینه سازی محتوا و غیره به وجود آورده و این میان_افزارهای نرم، سخت تر از هر تیرآهنی، کمرِ متخصصان و دانشمندان را هدف گرفته و خود، باید مطیعِ متخصصان دیگری باشند با عناوین سئو کار و بهبود دهنده ی محتوا و غیره ….
و… پایان تا درودی دیگر بدرود
محمد مهدی موحدی نژاد
مربی، منتور و ایده پرداز تولید محتوا
متخصص در جایگاه سازیِ یک برند با تولید محتوای خلاق چه ویدئو چه متن چه صوت یا ملغمه ای از تمام این ها 👌
دیدگاهتان را بنویسید